Je denkt misschien dat relatiegeschenken er gewoon bij horen wanneer je een eigen bedrijf hebt en dat ze verder niet veel te betekenen hebben. Of wellicht ben je al overtuigd van het nut van het geven van relatiegeschenken. Het is zeker niet onbelangrijk om klanten aan je te binden door middel van het aanbieden van een geschenk. Er zijn een aantal redenen waarom je zeker niet moet bezuinigen op het geven van relatiegeschenken. Welke redenen zijn dit?

Relatiegeschenken zorgen voor een blijvende herinnering

Of je je gasten, klanten en relaties nu verrast met een pen, een tas, een ballon of een koffer, wanneer het relatiegeschenk bedrukt is, blijven mensen denken aan jouw bedrijf. En dat is toch zeker wat je beoogt wanneer je een geschenk uitdeelt? Uiteraard kun je mensen bedanken door middel van het sturen van een e-mail of een brief. Maar een fysiek bedankje heeft zeker meer effect.

Relatiegeschenken zijn goed te personaliseren

Wat denk je van een mok met daarop jouw logo of naam? Wanneer deze bij mensen op het bureau of op de tafel komt te staan, wordt iedere keer de naam van jouw bedrijf onder de aandacht gebracht. Het is ongekend hoeveel effect dit heeft op mensen. Of wanneer mensen op een kantoor koffie krijgen uit een mok met daarop jouw logo, dan blijft er altijd iets hangen bij deze personen. Grote kans dat ze ook een keer bij jouw bedrijf terecht komen. Ook een persoonlijke boodschap op een pen doet het altijd heel goed als relatiegeschenk.

De concurrent doet het ook

Om deze reden kom je bijna niet onder het geven van relatiegeschenken uit. Wanneer jouw concurrent pennen, notitieblokken en andere geschenken uitdeelt aan zijn relaties en jij doet het niet, dan is dat altijd in jouw nadeel. Hoe je het ook went of keert, relatiegeschenken horen er gewoon bij.

Het is een goede manier om je medewerkers te bedanken

Relatiegeschenken zijn niet alleen belangrijk om klanten aan je te binden, maar ook je eigen medewerkers zullen een gepersonaliseerd geschenk zeker op prijs stellen. Een extra stukje waardering zorgt voor een betere werksfeer en verhoogt de inzet van het personeel.