Een klantenkaart laten maken

E

Wilt u een klantenkaart laten maken? Of ben jij al in het bezit van een klantenkaart? Bijna alle grote winkels of winkelketens bieden er een aan. Zelfs vliegtuigmaatschappijen spelen hierop in. Een klantenkaart met spaarpunten voor gratis artikelen, service, kortingen of persoonlijke reclames. Ze hebben verschillende namen. Je kan denken aan de pluskaart, bonuskaart, voordeelpas, kortingspas en klantenpas. 


Wat doet een klantenkaart eigenlijk?

Door een klantenkaart leert een bedrijf je kennen en kan de klantervaring hierdoor verbeteren. Het is een loyaliteitsprogramma. Je wordt beloond als je dingen gaat kopen, en het bedrijf zal hierdoor meer winst behalen. Ze bouwen een klantenband met je op, en zullen je stimuleren om vaker geld uit te geven. Zo weten ze bijvoorbeeld hoeveel geld je gemiddeld besteedt, welke tijden je in kopen doet en hoe je gezinshuishouden eruitziet. Ze kunnen zelfs aan de hand van een korte vragenlijst te weten komen in welke producten of diensten je geïnteresseerd bent. Hierdoor kunnen ze dan ook goed inspelen op het optimaliseren van hun assortiment, aanbiedingen en advertenties. Zo verhogen ze dus niet alleen de omzet maar ook de klantloyaliteit.

Welkom cadeau

Als je een klantenkaart gaat aanmaken, krijg je meestal een welkom cadeau aangeboden. Dit doen ze om de klant te stimuleren om een klantenkaart te laten aanmaken. Als de klantenkaart eenmaal is aangemaakt, zal je ook eerder geneigd zijn vervolgaankopen te doen. 

Nieuwsbrieven, acties

Bij de meeste bedrijven kan je bij het aanmaken van een klantenkaart je inschrijven voor hun nieuwsbrief. In meeste gevallen ontvang je deze per mail. In de nieuwsbrief word je geïnformeerd over nieuwe producten, kortingen en aanbiedingen. Sommige bieden daarnaast nog speciale koopavonden aan voor klanten met een klantenkaart. 

Klantenkaart-apps

Het nadeel dat zoveel bedrijven een klantenkaart aanbieden, is dat je portemonnee overvol raakt. Nu we in een tijd leven dat iedereen een smartphone heeft, spelen de bedrijven hier natuurlijk op in. Zo zijn er verschillende klantenkaart-apps ontworpen. Op deze apps kunnen de klantenkaarten toegevoegd worden. Stel je bent in de winkel en je wilt iets kopen. Dan open je de app, kies je de juiste klantenkaart en laat je de barcode scannen. De meeste apps houden je ook op de hoogte van winkelaanbiedingen en bieden ze je de mogelijkheid om een boodschappenlijst aan te maken. 

Klantenkaart privacy

Als je een klantenkaart laat aanmaken dan vul jij jouw persoonsgegevens in (bijvoorbeeld NAW-gegevens, e-mailadres, telefoonnummer etc). De bedrijven moeten zich houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens en zijn verplicht informatie te geven voor welk doel de persoonsgegevens gebruikt worden, of dat de gegevens ook aan andere bedrijven wordt doorgegeven. Lees dus goed, voordat je een klantenkaart laat aanmaken. Let er ook op dat de spaarpunten beperkt geldig kunnen zijn. Het zou zonde zijn als je zoveel gespaard hebt en erachter komt dat de spaarpunten opeens niet meer geldig zijn. 

Een klantenkaart laten aanmaken, kan je dus veel voordeel opleveren. Een win win situatie voor jullie beide. Maar lees de regels goed als je een klantenkaart laat aanmaken.